Eer aan Gen Maczek ivm 80 jaar divisie - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Eer aan Gen Maczek ivm 80 jaar divisie

Eerbetoon aan Generaal S. Maczek

Op zaterdag 26 maart 2022 heeft er een korte herdenking plaatsgevonden op het Pools Militair Ereveld aan de Ettensebaan te Breda.

Deze herdenking was ter ere van het 80 jarige bestaan van de 1e Poolse Pantserdivisie onder leiding van Gen. Maczek die opgericht werd in het jaar 1942 te Engeland.
Het doel van deze divisie was het bevrijden van Polen, dat bezet was door Nazi-Duitsland.De historie hiervan is eenieder welbekend.
De herdenking stond onder leiding van Pastor Slowek Klim.

Na het Nederlandse en Poolse volkslied werden er kransen gelegd bij het graf van Gen Maczek, gevolgd door de Last Post en 1 minuut stilte.

Door de voorzitter van de federatie van Poolse Pantserorganisaties, FoPAO Brigade Generaal b.d. Szura werden er legpenningen uitgereikt aan diegene die zich jarenlang hebben ingezet om de geschiedenis van de 1e Poolse Pantserdivisie in stand te houden.

Tot slot was er een korte speech van Karolina Maczek , kleindochter van Generaal Maczek.