Het Poolse vaandel - vereniging 1e poolse pantser divisie nederland

Het Poolse vaandel

HET POOLSE VAANDEL

Op 28 oktober 1951 is tijdens de 7e herdenking van de bevrijding  van Breda  het Poolse vaandel, zoals  het in Breda werd genoemd,
aangeboden aan PTK, de Poolse Katholieke Vereniging in Nederland Kring Breda.

Daarna is het vaandel ingezegend tijdens een H. Mis  in de kerk van de Paters Kapucijnen door de bisschop van Breda,monseigneur Baeten.

Het Poolse vaandel is destijds gefinancierd door  o.a. de Poolse oud-strijders en donaties van de Bredase bevolking.

I.v.m. de opheffing van de Poolse Katholieke Vereniging en om de historie en tradities levend te houden,
werd het vaandel op 28 mei 2002 officieel overgedragen aan de 2e generatie van de Poolse oud-strijders van de vereniging  1e Poolse pantserdivisie Nederland.

Het vaandel wordt nog steeds gebruikt tijdens de jaarlijkse dodenherdenking en de herdenkingen van de bevrijding van Breda.

Na 71 jaar is het vaandel totaal versleten, zodat er behoefte was aan een nieuw vaandel,  maar dan wel een kopie van het vaandel van onze oud-strijders.

Dankzij het initiatief en sponsoring van de Stichting Serce Polski en een bijdrage van de vereniging 1e Poolse pantserdiviesie Nederland is in Polen dit nieuwe vaandel gemaakt
en kan het worden bewonderd tijdens de komende ceremonies.

Het originele vaandel zal worden gerestaureerd en we hopen dat het een ereplaats zal krijgen in het Maczek Memorial Breda.

27 maart 2022

Het zegenen van het replica vaandel: